Wednesday, October 26, 2011

Novgorod

Piispa Henrikin ja Eerik X reissua miettiessämme on aiheellista katsoa hieman laajemmin myös kotimaamme asemaa tuohon aikaan.

paavi Aleksanteri III kirjoitti bullassaan 1172, kuinka Suomi on idän ja lännen taistelukenttä ja kuinka suomalaiset kristityt vielä kovin nuoria ja heikkoja, luopioitakin. (tuosta myöhemmin lisää, tämä on lähellä piispa Henrikin aikaa)

lännestä olemme hieman kirjoittaneet, nyt katsomme itään.

näiden kahden välissä suomalaiset tosiaan ovat saaneet paljon kokea historiansa aikana.

olemme olleet Ruotsin ja Venäjän köydenvedon kohteita lähes koko uudemman historiamme ajan viikinkiajalta alkaen.

Adolf Ivar Arwidsson (1791-1858) sanoi paljon kun sanoi ruotsiksi

"Svenskar äro vi inte längre, ryssar vilja vi inte bli, låt oss alltså bli finnar"

”Ruotsalaisia emme enää ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis suomalaisia”



isompi kuvio on tietenkin kauppa.

kun näitä Pohjolan turkiksia ja oravannahkoja ja mitä nyt ennen tervan keksimistä vietiin, niin tärkeä vesireitti kulki Laatokan maisemista etelään.

Neva yhdistää Laatokan Suomenlahteen, eikö niin.

Varangilaiset - todennäköisesti Pohjolan viikinkien eliittiä - reissasivat 900-1000 luvulla pitkin nykyistä Venättä, Belarussiaa ja Ukrainaa näiden kauppareittien varsia.

He rakensivat Laatokalle 900-luvulla tukikohdan, josta käsin kauppaa voitiin harjoittaa ja valvoa ja hallita myös Nevan liikennettä.

sanotaan asian yksinkertaistamiseksi että Ruotsin pojat pistivät tukikohdan Venäjän poikien tupaan.


Ruotsi kasvoi vahvemmaksi ajan mittaan ja alkoi kaupungistua ja aseistautua ja uusi uskonto alkoi sitä myös lujittaa sisäisesti.

Laatokan maisemissa taas nousi Novgorodin mahti, jota vielä saatettiin pitää pakanallisena mutta kyllä sinne Konstantinopolin kirkolla oli jo yhteyksiä.

pikkunen Suomi tässä välissä oli 1000-luvulta nousevien lännen ja idän supervaltojen lattiamattona.


Vladimir I kastettiin vuonna 988Viktor Vasnetsov 1890

Venäläiset tulevat Kristuksen omiksi myös näihin aikoihin, kun Ruotsissa kuhisee.

Kaverin nimi on Vladimir Suuri (958-1015). joka kastetaan Jeesuksen omaksi vuonna 988.

että näin

Vladimirin ajasta Kiova lähtee rajuun nousukauteen, joka huipentuu hänen poikansa Jaroslav Viisaan (978-1054) ottaessa haltuunsa myös Novgorodin haltuunsa.

Vladimir, Pohjolan Valdemar (ei Harry Potterin Voldemar), johti koko Kiovan kansan kristilliselle kasteelle mukanaan.

ah ne naiset!

mites Vladimir noin? Venäjän kirkon historia kertoo, että isoäitihän se.

Kiovan Olga Prekrasa (Kaunis Olga) (869-969) oli sydämen kristitty ja ensimmäinen Rus maan kansalainen, joka Jeesuksen otti vastaan elämänsä Herraksi.

Pyhä Olga kääntyi pakanuudesta vuonna 957 (tai 945).



no mikko, kysytään taas, mites luotettavaa tietoa tämä on, onhan tuosta aikaa pikkusen mennyt??

no, tosi luotettavaa.

nimittäin itse Bysantin keisari Konstantinus VII Porphyrogennetos (905-959) eli "Purppurassa syntynyt" kertoo itse henkilökohtaisesti teoksessaan De Ceremonies Kiovan Olgan kasteesta ja vastaanotosta hoviin Konstantinopolissa.

Kristittynä Olga otti itselleen uuden nimen Jelena. Varmaankin tuolloin vaikuttaneen Bysantin keisarinnan Helena Lekapenan mukaan.



no mites tuo hiukka miesvoittoinen Moskovan patriarkaatti ja Venäjän ortodoksinen kirkko suhtautuu tähän naiseen?

maahan laoten edessään!

Kiovan pyhä Olga on saanut ainutlaatuisen kunnianimen Venäjän kristittyjen parissa

Isapóstolos

"apostolin vertainen"



Varangian Rusin hallitsijan Igorin ja pyhän Olgan nuorin poika, Sviatoslav I Igorevich (942-972) oli sangen sotaisa sankari - Sviatoslav Rohkea.

hän ei tahtonut kääntyä äitinsä uskoon vaan pysyi pakanuudessa. Sviatoslav rakensi valloituksillaan itselleen Euroopan suurimman valtion. Se hajosi kuitenkin hänen kuollessaan 972 verotusmatkalla (revittiin taivutettuihin nuoriin koivuihin sidottuna kappaleiksi)

Sviatoslav oli siirtänyt pääkaupungin Kiovasta Danuben varrrelle Perejaslavetsiin 969, Hän määräsi valtakuntansa hallinnosta siten, että Vladimir on suur-Novgorodin ruhtinas.

Kievin hän antoi Jaropolk nimiselle pojalleen ja nuori Oleg hallitsi Drevlian kansaa.

Sviatoslav Rohkean poikien välillä alkoi tietysti valtataistelu isän kuoltua.


varangit ovat siis ilmeisesti viikinkien taustalta tulevaa sotilaallista ylhäisöä, jotka hallitsivat slaaveja.

Norjan kauniiseen Varangeriin voi tutustua tällä sivulla




Veljeksistä vanhin, Kievin ruhtinas Jaropolk (958-980), kävi vuonna 976 pikkuveljensä Olegin (957?-977) kimppuun, joka isänsä tahdosta hallitsi Dreliniaa (nykyisen Ukrainan länsiosa).

Ovruchin taistelussa 977 Olegin ratsu kaatui pahasti vallihautaan tai jotenkin muuten kaksikymppinen urho sai onnettomuduessa surmansa kaivannossa.

Kerrotaan että Jaropolk olisi ollut tästä murheellinen, vaan enpä tiedä tuosta...

Oli miten oli, hän otti veljensä alueet hallintaansa ja riensi uskollisine joukkoineen Vladimirin kimppuun Novgorodiin.

Vladi ei jäänyt katsomaan, sattuisiko hänellekin "onnettomuus" vaan pakeni 977 sen kun kerkesi veljensä Olegin kuolemasta kuultuaan Novgorodista Ruotsiin.

Kievan Rus' valtio tuli näin vanhimman pojan Jaropolkin yksinvaltaan. Tämä valtio oli olemassa 700-luvulta 1200-luvulle ja antaa meille tutun nimen Russia.

suomeksi ryssä.


sorry virheeni. Vladimme pakeni Norjaan asti, jossa jaarli Haakon II Sigurdsson (935–995) hallitsi.

Jaarlin titteli, Birker jaarli ja Haakon jaarli jne. tulee Anglien sanasta Earl, heimopäällikkö. Myöhemmässä englnnissa se on ylhäisön arvonimi. ehkä viikingit oppivat sen enkelsmanneja hallitessaan 900-luvulla.

Pakolaisena hän alkoi koota itselleen ulkomaista armeijaa, eikä se mikään ihan mitätön armeija ollut - Pohjan miehiä

nämä ovat pohjois-germaanisia kieliä puhuneita heimoja, joiden joukkoon suomalaiset eivät kuuluneet: tanskalaiset, norjalaiset, islantilaiset, ruotsalaiset, farölaiset. siis skandinaavit.

me kun emme ole indo-eurooppalaisia olleskaan vaan ns suomalais-ugrilaisia omituisen kielemme kanssa.



Melkoisen porukan kanssa Vladimir sitten palasi vuonna 978 Novgorodiin - omia sotilaitaan ja pelättyjen viikinkien poikia...

Otettuaan Novgorodin taas valtaansa hän ei suinkaan tyytynyt siihen, vaan lähti pikkuveljensä surmanneen ison veljensä kaupunkeihin kohti Kiovaa.

Belarussian Dvina-joen rannalla Polotskan kaupungissa oli kaunis tyttö, ruhtinas Rogvolodin kaunis Rogneda (962-1002), norsen Ranghild.

Mistäs Vladi sen tiesi - hmmmm - oliskohan joku viikingeistä vihjannut, kun isänsä Rogvolod oli itsekin kotoisin skandinaviasta.

ja niin isä typeryyksissään kieltäytyi antamasta ylhäistä tytärtään moiselle ryssälle. tämä ei kosinut kahta kertaa, vaan marssi Polotskaan, surmasi isän ja otti tyttären vaimokseen!

otti saman tien Smolenskin ja sitten Kiovan, jonka sai vuonna 980 veljeltään petoksella haltuunsa.

näemme tästä, mistä tulee ilmaus "sodassa ja rakkaudessa kaikki keinot ovat sallittuja"


Vladimir kosii Rognendaa
Anton Losenko 1770


vaan Olkan pojanpoika, Kiovan suurruhitnas ja pelätty sotilasjohtaja, oli uskonnoltaan pakana - ihan kaulaansa myöten.

hän kilpaili Israelin kuningas Salomon kanssa vaimoissa - kymmenkunta vaimoa ja 800 jalkavaimoa, rakastajatarta.

sillä jos olet pakana, miksi et ottaisi miehenä iloa irti elämästä! mehän elämme vain kerran, kuten apostoli Paavali sanoo epikurolaisia filosofeja lainaten "...syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna kuolemme" 1 Kor 15:32

- tästä asiasta muuten tulikin sitten Vladimirille ratkaiseva kysymys...



pakana tai krisitty ... mitä väliä sillä on, uskokoon kukin mitä haluaa ja yhtä pahoja ovat kaikki tehneet ja hyviä..

hmmm...

oliskohan tässä kristityn maan ja kulttuurin ihmisen näkemys hiukan sinisilmäinen...

Vladimirin jumala oli ukkosen ja salaman korkein jumala Perun ja hän halusi vahvistaa tämän palvontaa valtakunnassaan, johon oli alkanut ilmaantua myös krisitttyjä isoäidin Olgan hallinnon ajalta ja sen jälkeen.

Vladimirin Perun on germaanien jumaluus - olihan hän itse etäisempää sukua heille varangien yhteyksien tähden.

siis Thorin kaltainen heppu, joka ajoi pukkien vetämillä vaunuilla ja heitteli kirveellään kaikkea pahaa, ja kirves aina kiepsahti tapponsa tehtyään takaisin käteensä.


no mitäs se Perun meille suomalaisille kuuluu?

no kato - taitaa olla aikamme suomalaisen miehen yleisimmin käyttämä sana

se nimittäin juontuu balttian sanasta' Perkūnas

joka on meidän kielessämme Perkele

mahtava muinaisten suomalasiten jumala, jonka nimelle Mikael Agricola antoi hieman toisen sisällön.

älä siis sano ... minä Perun puheeni... vaan sano vaan pienellä ... minä perun puheeni.


no eihän siinä mitään jos 900-luvun Kiovan suurruhitnas, kuningas, kghan, palvoi Perunaa?

balttien kielessä perkunos tarkoittaa juuri iskeä, lyödä - salaman tapaan varmaan.

mutta kun tämä jumala tykkäsi ihmisen verestä ja hänelle annettiin ihmisuhreja.

ihan oikeesti.



Vuonna 983 Vladimir katsoi, että oli aika uhrata jumalalleen sotaonnen takaamiseksi ja kiitokseksi menestyksestä - kukaan ei kestänyt edessään.

Mistä uhri?

arpaa heitettiin ja se osui kristityn Fjodorin poikaan Ioanneen (Johannes).

Isä ei sitten millään olis suostunut ja kerrotaan hänen sanoneen

"Jumalanne ovat pelkkää puuta, tässä tänään, huomenna lahonnut olemattomiin. Jumalanne eivät syö, juo, puhu, vaan ne on tehty ihmisen kädellä. on vain yksi Jumala, jota kreikkalaiset palvovat ja joka on luonut taivaan ja maan.

entä teidän jumalanne? ne eivät ole luoneet mitään, vaan heidät on itsensä luotu - en ikinä anna poikaani paholaisille!"



Eivät tykänneet pakanat moisesta saarnasta, ja ryntäsivät sekä Fjodrin että poikansa Joannin kimppuun ja tappoivat heidät. Kristittyjen vaino levisi tästä alkaen nopeasti yli koko Kiovan valtakunnan.

Venäjän kirkon ensimmäiset marttyyrit - pyhä Fjodor ja pyhä Ioann (983)

(muistopäivänsä on heinäkuun 25.)



marttyyrien veri on kirkon siemen

Vladimir ei jotenkin päässyt nyt tämän asian yli.

taisi siellä hengessä häiritä taustalla Olga isoäidin monet rukoukset ja opetukset pikkku naperolle, pojanpojalle.

Hän tuli todelliseen etsikkoaikaan - alkoi etsiä itselleen uskontoa Perkeleen tilalle.

joten aika huono oli pitemmällä tähtäimellä Saatanan saavutus kahden kristityn murhasta



olenko muistanut mainita, että Herra Jeesus antaa tärkeiden tapahtumien tulla kirjatuiksi kirjoihin.

ja että hyvin usein - kuten Englannin ja Ruotsi-Suomen ja Tanskan ja Saksan ja Ranskan ja Espanjan ja ....

kohdalla nämä Kristuksen kronikoitsijat ovat myös tuon kansan historiankirjoituksen ensimmäiset edustajat.

itä-slaavien historian kirjoitti paikan päällä Kiovassa Cavesin luostarin munkki Nestori Kronikoitsija (1056-1116).

Kievan Pechersk Lavra on perustettu 1015 ja on yhä pystyssä - se on itäisen kristillisyyden tärkeimpiä keskuksia kautta aikojen ja on UNESCO suojeluksessa oleva world heritage paikka.



että semmonen Jeesus meillä on

ei mikään tasku-jumala.



Nestori oli muuten Suomi ystävä eikä tykänny kreikkalaisten mahtavasta vaikutusvallassa aikansa Kievissä

(no ei ihan tarkaalleen Suomi ystävä, skandinaavien ystävien puolueessa)

Hänen huikean tärkeä kirjansa vuodelta 1113 on vanhalla slaavilla

Повѣсть времяньныхъ лѣтъ

"Menneistä päivistä"

tunnetaan paremmin nimellä Russian pää kronikka (Russian Primary Chronicle) ja se kertoo kiovan historiasta 850 - 1110.

tässä Nestorissa meillä on siis Venäjän "Bede munkki" ja hän on 100 vuotta lähempänä kertomiaan tapahtumia kuin anglikaanien juhlitun kronikan kirjoittaja Bede oli.



eli Nestorilta kuulemme Vladimirin etsikkoajasta vuoden 983 rituaalimurhien ja niistä alkaneiden kristittyjen vainon jälkeen vuonna 987.

Vladimme hovissa oli ylhäisiä henkilöitä, joita kutsuttiin arvonimellä "bojar". Nämä vaikuttivat 1000-luvulta aina 1600-luvulle asti, ja muistonsa säilyi niin että tänään suomalaisetkin taitavat tuntea sanan "pajari".

Vladimir todella etsi uskontoa ja antoi bojariensa neuvosta lähettää edustajiaan tutustumaan ympärillä asustavien kansojen ja heimojen uskontoon.

uutta jumalaa oltiin valitsemassa!



Volgan mutkassa asui bulgaareja, jotka olivat kääntyneet islamiin.

kun lähettiläät palasivat Kiovaan kertomaan heidän tavoistaan ja uskostaan, Vladimir lopetti keskustelun lyhyeen:

"Viinan juominen on venäläisten suuri ilo. Emme voi elää ilman sitä"

ja sikakin kun oli kiellettyjen listalla.


mielenkiintoisesti hän torjui myös juutalaiset (varmaan khasaareja - puhumme heistä ehkä joskus enempi)

"teidän Jerusaleminne on raunioina ja tämä todistaa, että uskontonne on väärä"

---
tämän varmaan aika moni tänään kokee käänteisesti - juutalaiset ovat rakentaneet Jerusalemin uudelleen, koska heidän Jumalansa, Israelin Jumala, on yksi ainoa oikea Jumala.



Vladimirilla oli sitten tärkeä valinta vielä tuon uskontojen supermarketissa:

länsi vai itä (kuilu syveni ja 1054 paavi ja patriarkka kirosivat toisensa kirkonkiroukseen aina vuoteen 1965 asti)

lännessä menivät Hampuriin eivätkä nähneet siellä mitään kovin vaikuttavaa.

mutta kun Vladin lähettiläät palasivat Konstantinopolista, eivät tienneet miten sanansa asettaa kuvatessaan jumlalallista liturgiaa Hagia Sofian kirkossa.

"emme tienneet olimmeko maassa vai taivaassa eikä meillä ole sanoja kuvata tuota kauneutta..."

ja niin meillä on Uspenskin katedraali Helsingissä eikä Venäjän katolisen kirkon suojelemaa pyhän Deniksen basilikaa.



ah ne naiset!

lähettiläät mitä lähettilää, isoäiti mitä isoäiti, poliittiset puntaroinnit mitä puntaroi

mutta tuli aika saada vaimojen vaimo - nuo kahdeksansataa jalkavaimoa ja kymmenen pakanavaimoa kun eivät ukolle riittäneet.

Vuonna 988 Vladimir valoitti Krimin niemimaalla Chersonesos kaupungin (nykyisen Sevastopolin tuntumassa) ja näin sivistyneenä pyysi nyt juhlallisesti Konstantinopolin keisarin Basil II Bulgaroktonos (958-1025) sisarta, 27 vuotiasta Annaa puolisokseen.

Basiil II "bulgaarien tappaja" edusti vanhinta kristikuntaa eikä mitenkään ollut mahdollista, että sisarensa ottaisi urhean pakanan miehekseen.



"sodassa ja rakkaudessa kaikki on sallittua"

Vladimir antoi kastaa itsensä kristityksi valtaamassaa Chersonesoksen kaupungissa Krimillä ja sitten vaan hääjuhliin!

Appensa kunniaksi Vladimir otti kristityksi nimekseen Basil.

Nuoripari palasi Kiovaan juhlasaattuessa, ja Venäjän ensimmäinen kristitty kuningas alkoi nyt suojella ja tukea Kristuksen kansaa.

Hän aloitti upean "Kymmenysten kirkon" rakennuttamisen 989 ja Kiovan ensimmäinen kivikirrko valmistui vuonna 996. (parisataa vuotta ennen Turun tuomiokirkkoa)

Paljon muitakin kirkkoja rakennettiin ja myös Kreikan Athos niemimaalle Vladimme antoi rakentaa luostareita.

Näin Kristuksen valtakunta vahvistui varsin merkillisiä teitä Venäjällä.

kaksi naista jäävät mieleemme, upea pyhä Olga ja viehättävä 27 vuotias Anna, jonka saadakseen Vladimir noudatti lopultakin isoäitinsä toivomusta ja meni kasteelle.


Josef Stalin hävitti Vladirmi I kirkon paikalle rakennetun
"Kymmenysten kirkon" Kiovassa vuonna 1935

Batu khan (ei siis Patu vaan Batu) poltti Vladimirin kirkon 1240

Tsaarit rakensivat sen paikalle 1800-luvulla sipulikupolisen "Kymmenysten kirkon"

Josef Stalin hävitti kirkon vuonna 1935 - ei muuta herraa jumalaa kuin kansa kaikkivaltias!

nyt on kuulemma kovasti keskustelua suunnitelmista rakentaa Vladimirin kirkko uudelleen ja mahdollisimman paljon alkuperäistä muistuttavaksi

Ukrainan presidentti Viktor Yushchenko lahjoitti monta rahaa tähän tarkoitukseen vuonna 2005.

saas nähdä kuinka käy.

No comments:

Post a Comment